top of page

2015 Australien

I oktober gjorde vi en resa med Thabela Travel till Australien och Nya Zeeland. Vi flög med flygbolaget Emirates via Dubai, där vi bodde två nätter. På denna sida ser du bilderna från Australien. Se sedan vidare på sidorna för Dubai respektive Nya Zeeland.

Vi landade i Sydney på kvällen efter en lång flygning från Dubai. Dagen efter samlas vi för stadsrundtur.

Vi började med en guidad båttur i regnigt väder.

Sydney Harbour Bridge.

Operahuset sett från båten.

Skyskrapor.

Moderna skyskrapor.

Hjulångare.

Vi åker buss till berömda Bondi beach!

Andra dagen i Sydney var ledig från aktiviteter och vi strosade runt hela dagen. Det fanns vackra parker.

Hamnpromenaden och stort kryssningsfartyg.

Sydney Harbour Bridge i solsken. Om man har lust kan man få klättra upp längs hela översta toppen på brovalvet, vilket vi såg att några också gjorde!

Operahuset är ritat av den danske arkitekten Jörn Utzon. Det började byggas 1959 och invigdes 1973.

Jörn Utzon hade inspirerats av en apelsin och huset består av 14 "skal" som, om de sätts ihop, bildar en sfär.

Det var spännande att få se huset på nära håll och inifrån.

Inifrån är det spektakulärt och vackert.

Beviset på att kakelplattorna kommer från Sverige (Höganäs). Närmare bestämt 1.056.006 stycken.

Moderna bostadsområden.

Mysiga ställen.

En vacker kinesisk trädgård.

Vi besökte gallerian i Queen Victoria building i gamla delen av Sydney.

Bara klockan!

Aboriginsinspirerat skyltfönster i gallerian.

Jakarandaträd.

St Mary's Cathedral.

Villor.

Australiens äldsta bevarade pub.

Idag är det utflykt till Blue Mountains där en blå dimma från oljan i eukalyptusträden ligger över dalen.

"De tre systrarna". Namnet härstammar från en aboriginsägen.

Vi åker världens brantaste bergbana ner till Jamieson Valley.

Här promenerar vi i eukalyptusskogen och ser lianer...

...och dessa vackra ormbunksträd.

Vi åker linbana över dalen och fortsätter tillbaka till Sydney.

I en djurpark ser vi wombat...

...och koala.

Humbush Bay, där de olympiska spelen hölls år 2000.

Varje pelare symboliserar ett deltagande land och atleternas namn finns på respektive pelare.

På kvällspromenaden kunde vi beskåda invigningen av en H&M-lyxbutik! Här skulle det fina folket komma in på röda mattan. Vi stod länge och tittade på dem (men ville förstås inte fota!). Efter frukost imorgon bitti flyger vi till Christchurch i Nya Zeeland!

Nu har vi varit en vecka i Nya Zeeland och har landat i Melbourne. Vi är tillbaka i Australien.

Vi är på stadsrundtur i Melbourne.

Vi är uppe i Eureka Tower, som är den högsta utsiktsplattformen på södra halvklotet (297 m).

Skyskrapan Prima Pearl uppifrån utsiktstornet, 244 m hög.

Här har vi utsikt åt alla håll! Här, i Rod Laver Arena vid Yarra River, spelas Australian Open.

Den långa järnvägsstationen Flinders Railway Station uppifrån. Vi bor på hotellet som ses längst till vänster i bild.

På hotellet intill vårt, Young & Jackson's, skulle enligt uppgift en berömd tavla hänga i baren. Vi kunde förstås inte låta bli att gå in och fota. Tavlan heter Chleo och fanns med på konstutställningen i Melbourne 1880 och var på den tiden en stor skandal.

Inne i Melbourne Central Shopping Center finns detta torn, Coop's Shot Tower. Här tillverkar man ammunition och kulorna får falla från tornet ner i vattenbad för att kylas av.

Vi besökte svenska kyrkan, samlingsplatsen för svenskar Melbourne

Anrikt vackert hus.

Prästen berättade för oss om verksamheten och vi fick förmiddagskaffe. Mycket trevligt!

På kvällen åker vi till Phillip Island för att se pingvinerna komma upp ur havet vid solnedgången. På väg dit såg vi många wallabies.

På stranden fanns läktare som blev fullsatta.

Tro det eller ej! Exakt när solen gick ner tittade en pingvin upp med huvudet ur vattnet och spanade. När han tyckte att allt såg bra ut kunde hela flocken komma upp! I långa rader passerade de förbi oss och upp på land. De fortsatte på en stig som gick strax intill vår stig och vi gjorde dem sällskap upp till de bon de byggt ganska långt upp från vattnet. Vi fick inte fota dem.

Idag var det dags att åka tåg. Inte vilket tåg som helst utan PUFFING BILLY. En järnväg byggd 1899 med ånglok och vagnar från samma tid.

Vi startade från Belgrave Station och skulle färdas via tre stationer den 2,5 mil långa sträckan till slutstationen.

Så trevligt med en våg på stationen, det fanns det ju alltid förr och fortfarande på vissa stationer i Sverige.

Nu var ångan uppe och vi kunde kliva ombord.

Färden går genom eukalyptusskog och mycket grönska i Dandenong Ranges National Park.

Passagerarna njöt av färden.

Slutstation. Bussen möter.

Bussen tar oss genom ett mycket vackert böljande landskap till Yarra Valley, som är ett av världens förnämsta vindistrikt. Vi besöker en vingård där vi också äter lunch.

Vi har ledig dag i Melbourne och strosar omkring..

... vi kommer till ett konstmuseum och blir nyfikna.

Undrar vad som är intressant med den bilen? När vi lämnar muséet passar vi på att se efter. En installation av Ai Weiwei! Hela bilen är fylld med legobitar.

Redan i entrén möts vi av konstig-konst.

Fantasi.

Häftigt och modernt.

Otroligt skickligt!

Närbild. Sammanfogade träbitar som sedan slipats fram till en vacker form.

Aboriginkonst.

Museibyggnaden utifrån.

Vi provade på att åka spårvagn.

Vi går över bron...

och hittar en restaurang med uteservering utefter vattnet. Här är god mat och vacker vy.

Dagen efter börjar det stora äventyret, vi flyger till Alice Springs, som ligger mitt ute i Australien, omgivet av halvöken. På eftermiddagen gör vi en stadsrundtur.

Alice Springs har ca 28.000 invånare och ligger mitt i Australiens "outback".

Även här är det konst.

Shoppande damer.

Vi besökte den gamla telegrafstationen, där man upprättade en förbindelse med omvärlden 1872. Det är den första byggnaden i centrala Australien. I samband med att telegrafstationen öppnade kom de första vita till "outbacken" och ett samhälle byggdes upp kring den.

Så här såg byggnaden ut när vi besökte den. Här var telegrafstation till 1932, då byggnaden övergick till att bli barnhem för aboriginbarn som skulle civiliseras.

Här besöker vi Flying Doctors som servar ett område med radie 60 mil med bara 16.000 invånare.

Vi fick se ett av flygplanen.

Planets inredning.

Vi såg platsen där Alice's källa en gång fanns. Källan var egentligen den mäktiga och långa Todd River, som är uppkallad efter mannen som grundade telegrafstationen. Floden var uttorkad när vi var där och vi kunde bara se flodfåran. Todds fru hette Alice.

Till sist besökte vi Scool of the Air, en skola som undervisar barnen på distans. Avstånden mellan bosättningarna är enorma och barnen kan därför inte samlas varje dag i en skola.

Nästa dag åker vi buss de 33 milen från Alice Springs till berget Uluru (i västvärlden kallar vi det Ayers Rock), aboriginernas heliga berg. En boskapsstation här är ungefär lika stor som Skåne och marken ger tillräckligt med föda för en ko per kvadratkilometer.

Vi stannar på ett rastställe där man säljer förfriskningar och har lite aboriginkonst. Bumeranger i ett träd.

Utanför finns några djur att titta på. En känguruunge.

Dingo

Emu

FÃ¥gel

Vi gick ur bussen i den 39-gradiga värmen och stekande solen och kämpade oss uppför en slänt i den heta sanden.

Där uppifrån kunde man se, på lååångt håll, Uluru!!

Vi åkte och åkte. Landskapet förändrades och vi började se kulliga berg.

Vi är framme vid hotellet.

I hotellträdgården har man gräsmatta. När telegrafstationen skulle byggas i Alice Springs skaffade man in kameler och kamelryttare från Afghanistan för att klara ökentransporterna av materiel. Kamelerna blev kvar och används idag för att transportera sig själv och gods.

På eftermiddagen åker vi buss ut till bergsområdet.

Träden som växer här skapar först sina enormt djupa rötter för att klara vattenförsörjningen. Sedan växter trädet och bladen är formade för att avge så lite fukt som möjligt.

Först kommer vi till berget Kata Tjuta.

Vi går in i ravinen mellan två klippor.

Se så små vi är!

Nu började klockan närma sig solnedgång och vi kom fram till Uluru. Vi var inte ensamma. Flera busslaster bjöds på champagne och tilltugg.

Sedan var det bara att sätta sig och vänta.

Och minsann! Vi satt med ryggen mot solnedgången och berget färgades helt rött av den sjunkande solen. Det är förstås bergarten som förklarar saken (sandsten med mycket järn som angripits av syre och rostat), men ändå!

Det LYSER rött! Men det varar inte lång stund.

Så var det som vanligt igen. Men häftigt ändå.

På kvällen bjöds vi på BBQ-middag i ett glatt sällskap. En man som skulle föreläsa om stjärnorna vi såg på himlen efter middagen kunde inte göra sig hörd och avslutade sin föreläsning.

Vi är inte klara med berget än! Nu har vi stigit upp tidigt för att vara på plats vid soluppgången också!

Det ljusnar så smått.

Vi tittar bakom oss. Det ser ut som om elden sprakar i buskarna. Solen är på väg upp.

Och berget är rött igen!

Otroligt vackert. Men så är det är ju ett heligt berg!

Vi åkte runt berget Uluru och såg det från alla håll. På ett ställe hade man tidigare låtit turister gå upp på berget och här kan man fortfarande se spåret av stigen som bildats. Nu är det förbjudet att gå på berget och man får hålla sig utanför ett litet staket som går runt berget.

Vi besökte andra berg runtom som också är viktiga för aboriginerna och deras historia. Ofta fanns berättelser om vissa hål eller märken i bergen. Berättelserna handlade om Tjutukurpa (creation time) alltså tiden för aboriginfolkets födelse.

Fossil i berget.

Här besökte vi en familjegrotta (bakom staketet), som varit bebodd för länge sedan.

Inne i grottan finns en bergvägg är full av inristningar som berättar folkets historia. Vår lokala guide berättar. Alla ringar och snirklar som förekommer i ristningarna har olika budskap. Mycket mer av detta fick vi veta när vi senare besökte aboriginernas egna kulturcentrum, där man kunde få mycket information.

Samma mönster ser man i aboriginernas nutida konst, som ju ofta har mönster med ringar, prickar och snirklar.

Nära marknivå finns ett litet hål. Där bakom fick aboriginbarnen gömma sig och titta ut när männen jagade känguru med bumerang. På det sättet lärde de sig hur de skulle jaga.

Detta var förstås det viktigaste med denna plats. En vattenkälla. Vattenkällan används än idag av aboriginerna på deras walk abouts.

Så här vackert såg det ut ovanför källan när solstrålarna lyste upp.

Nästa morgon åker vi en avskedsrunda till Uluru och bergen runt omkring och gör några vandringar i området. På eftermiddagen flyger vi till Cairns där vi bor på detta hotell.

Hotellet utanför Cairns har en mycket mysig gård med vatten och växter.

Alldeles intill finns en tropisk strand vid Stilla Havet!

Men, bada var inte så lätt som det såg ut!

En bit bort fanns dock en ståltråds-stakets-inhägnad i vattnet där man kunde bada utan att bli antastad av krokodiler eller farliga maneter, så vi badade där i ett vatten som inte var så jättefriskt!

Men omgivningarna var ju jättevackra och det fanns promenadstråk med lite skugga under kokospalmerna.

Efter frukost i denna vackra "frukostmatsal" på hotellet var det dags för utflykt till Stora Barriärrevet.

Efter bussresa till hamnen var det katamaran....

..till sandön, varifrån snorkling och dykning skulle ske.

Alla som skulle i vattnet måste förstås utrusta sig...

...för att kunna ligga och titta på koraller och fiskar! Vattnet var friskt, salt och 30 grader varmt. Att titta ner var som att se in i ett akvarium med fiskar och koraller i alla dess färger.

Ett par av våra glada resekompisar!

Nästa morgon får vi åka buss till frukosten som serveras på Freshwater Station-

Efter frukosten går vi ombord på tåget som för oss upp till Kuranda som ligger mitt i den tropiska regnskogen.

Vi åker genom ett fantastiskt grönt bergslandskap.

Att man lyckats bygga en järnväg i detta landskap!

Det fanns mycket att titta på på vägen.

Vi strosade omkring i den lilla byn Kuranda och handlade några små souvenirer på en marknad.

För att komma ner igen fick vi åka linbana över regnskogen och lyssna på fåglar och andra ljud som hördes nerifrån den 120 miljoner år gamla skogen.

Linbanan hade olika stationer på väg ner och vi fick gå av och byta på ett ställe. I horisonten ser man havet där Stora Barriärrevet finns!

Sista aktiviteten för dagen var spännande. Vi besökte en stor "aboriginpark" och fick se hur man tillverkade bruksföremål och tillredde mat i gamla tider. Vi fick även prova på olika aktiviteter och lära oss kasta bumerang. Kvällen avslutades med en teateruppvisning.

Aboriginer är de människor som fanns i Australien innan "de vita" kom dit. De har sina ursprung från fastlandet och de många öarna runt kusten. De är ingen enhetlig folkgrupp och de kan därför ha mycket olika utseende.

SÃ¥ng och musik.

Att göra upp eld tar inte lång stund.

Det blev en fin flamma.

Här får vi höra de förunderliga bastonerna från en didjeridu.

Tack för idag! Imorgon har vi förmiddagen ledig i Palm Cove och flyger på eftermiddagen hem via Dubai.