top of page

2018 Rundresa i södra Finland

Mitt i sommaren åkte vi med färjan till Helsingfors för att bila i södra Finland tillsammans med Ingers syster och hennes man. Vi hade 4 dagar på oss och hade planerat en resrutt och bokat in oss på hotellboenden efter vägen. Rundresan i finska Karelen blev 100 mil lång.

På Viking Line färjan till Helsingfors.

Stockholms fantastiska skärgård

Fint väder och härlig stämning på överfarten.

Vi steg iland på måndag morgonen och åkte direkt till Porvoo (Borgå). Här är vi i den gamla stadsdelen.

Det var 30 grader varmt och vi sökte skugga på vackra bakgårdar i gamla stadsdelen.

Järnvägsstationen i Porvoo. (Under ombyggnad).

Domkyrkan i Porvoo.

Vi åkte vidare till Lappeenranta där vi skulle göra vår första övernattning. Här fick vi en fin överraskning - världens största sandslott.

Flera olika länder hade bidragit och det fanns många vackra sandskulpturer.

Här ser vi bl.a. Sveriges bidrag - en hylla med dalahästar, en älg, en Pippi Långstrump-bok och surströmmingsburk.

Det fanns troll också!

Mariakyrkans kyrktorn i Lappeenranta.

På väg mot Imatra nästa morgon gjorde vi en avstickare till Saima kanal som grävts mellan Ryssland och Finland. Ca 5 mil och med 8 slussar.

Gamla kanalen med sluss.

Imatra gamla kraftverk.

Vattnet släpps på vid olika tillfällen för turisternas nöje!

Vi var nu nära ryska gränsen och åkte fram till den. Det enda vi såg var ett tullhus. Kvällens natthärbärge var Kuurenopuisto, ett f.d. sanatorium, den vita byggnaden till vänster i bild.

Vägen hit gick på en sandås med vatten på båda sidor av vägen. Det f.d. sanatoriet låg vid en sjö och vi passade på att bada innan vi gjorde en utflykt till en kyrka strax intill.

I Kerimäki ligger världens största träkyrka som var byggd för att rymma hela byns befolkning samtidigt d.v.s. 5000 personer!

Kyrkan hade en fantastiskt vacker inredning och vi var verkligen överväldigade!

Kvällspromenad i f.d. sanatoriets park med denna fina paviljong!

Onsdag morgon fortsatte vår resa till Savonlinna (Nyslott), en stad som är byggd på öar. Vi besökte fästningen St Olofs borg, som byggdes på 1400-talet som skydd mot Ryssland på mark som då var svensk. Därefter har borgen legat på svensk och rysk mark i omgångar.

Varje sommar hålls en operafestival i borgen och man reser då tält för publiken på borggården.

Vi har kommit till Lahti och promenerar i parken med den lilla sjön med vattenfontäner.

Vi går vidare till hamnen i sjön Versijärvi.

Efter en god natts sömn i Lahti var vi förstås nyfikna på hopptornet, den stora turistattraktionen.

Färden fortsatte till Hyvinke (Hyvinge) där vi besökte ett järnvägsmuseum och kunde bl.a. beskåda innandömet i ryska kejsarinnans paradvagn!

På eftermiddagen fortsatte vi tillbaka till Helsingfors och färjan som skulle föra oss hem igen. Här lämnar vi Helsingfors hamn.

På väg ut från skärgården fick vi en fin överblick över fästningen Sveaborg. Det var riktigt spännande att få se en del av Finland! Grannlandet som man vet alldeles för lite om. Vackert var det också!!